THE EFFECT OF SOCIAL MEDIA AND TRUST ON PURCHASE DECISION FOR HANDBODY SCARLETT IN KAMPAR REGENCY
DOI:
https://doi.org/10.55768/jrmi.v4i4.111Kata Kunci:
Social media, Trust, Buying decision, MarketingAbstrak
This study aims to determine the effect of social media and trust on the decision to buy a scarlet handbody in Kampar Regency, namely the cheerful cosmetics shop, the cosmetic blessings and the cosmetic fatma. The sample in this study were all customers who bought Scarlett handbody products at the cosmetic shop, amounting to 100 customers. The data collection techniques used were questionnaires and research files. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis with a significant level (α) of 0.05. Simultaneously, social media and truts have an effect on purchasing decisions, based on the partial test results, social media have an effect on purchasing decisions, while trust has no effect on customer purchasing decisions. The closeness of the relationship of the independent variable to the dependent variable is very strong with the contribution of the independent variable to the fixed variable which is 73.0%.
Referensi
Alfisyarhin, G. (2020). Pengaruh ease of use, trust dan lifestyle terhadap keputusan pembelian online shop pada tokopedia oleh masyarakat Kota Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Ananda, L. D. (2017). Dinamika trust pada pemasaran online di media sosial. Jurnal Komunikasi Indonesia, 5(1), 14–25.
Asima, M. N., Komariah, A., Nurdin, D., & Rahmawati, I. (2021, February). Teacher Adaptability Through E-Leadership and Vocational Work Environment in the Era of Digitalization. In 4th International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2020) (pp. 327-330). Atlantis Press.
Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing. Pearson Australia.
Firdaus, M. A., GS, A. D., Lapoliwa, G. E. S., & Chin, J. (2021). Model komunikasi pemasaran kopi tuku sebagai resilensi covid-19: sebuah analisis isi. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(6), 505–515.
Firmansyah, A. (2020). Komunikasi pemasaran. Pasuruan: Qiara Media.
Huda, I. U., Karsudjono, A. J., & Darmawan, R. (2021). Pengaruh content marketing dan lifestyle terhadap keputusan pembelian pada usaha kecil menengah di media sosial. Al-Kalam: Jurnal Komunikasi, Bisnis dan Manajemen, 8(1), 32–40.
Ikranegara, D. P. (2017). Pengaruh orientasi belanja, kepercayaan online, dan pengalaman pembelian terhadap minat beli secara online (studi kasus pada toko online Bukalapak). Skripsi. Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta.
Inuwa-Dutse, I. (2020). Detection of microcosms on Twitter. Edge Hill University.
Mahkota, A. P., & Suyadi, I. (2014). Pengaruh kepercayaan dan kenyamanan terhadap keputusan pembelian Online. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 8(2).
Mileva, L. (2018). Pengaruh social media marketing terhadap keputusan pembelian (survei pada mahasiswa sarjana jurusan ilmu administrasi bisnis angkatan 2014/2015 fakultas ilmu administrasi Universitas Brawijaya yang membeli Starbucks menggunakan LINE). Universitas Brawijaya.
Mufarihah‘Aini, T., Setyariningsih, E., & Utami, B. (2022). Pengaruh celebrity endorser, brand image dan brand trust terhadap keputusan pembelian pada produk handbody Scarlett (Studi kasus pada pengguna handbody Sarlett di wilayah Mojokerto). Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(11), 2901–2916.
Nanda, F. A., & Sihombing, C. (2021, December). Strategi guru meningkatkan efektivitas belajar siswa di masa pandemic covid-19 sdn 054871 kw. begumit. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 1, No. 1).
Nanda, F. A., & Maulina, I. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Kelas III SDN 054871 KW. Begumit Melalui Fabel Pendidikan Kewarganegaraan. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(01), 1-10.
Purba, S. W., Sinaga, A. Y., & Isabella, M. C. (2021). Nilai Pendidikan Dalam Novel Sang Pemimpi Karya Andrea Hirata. JBSI: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(01), 47-55.
Rifai, A., & Afriansyah, H. (2019). Proses Pengambilan Keputusan.
Rulli, N. (2016). Media sosial perspektif komunikasi. Budaya dan Sosioteknologi: Simbiosa Rekatama Media.
Samosir, A. (2021). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MIND MAPPING DENGAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE MAKE A MATCH PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD SD NEGERI 091585 AFD III DOSIN TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 64-68.
Samosir, A., Siallagan, D., Nasution, N. N., & Munthe, I. (2021). Peningkatan Kemampuan Hasil Belajar IPA Siswa dengan Metode Discussion Starter Story pada Siswa Kelas V SD 094162 Perdagangan Tahun Ajaran 2018/2019. Journal on Education, 3(4), 445-448.
Sidabutar, M. N. A., Nurdin, D., & Permana, J. (2021). The Role of Leadership in University: A Systematic Review. Review of International Geographical Education Online, 11(10).Sudaryono, D. (2016). Manajemen pemasaran teori dan implementasi. Andi.
Tambunan, J. O., Brusa, J. O., Samosir, H. J., Samosir, A., & usnita Samosir, H. (2021, December). CHARACTER DEVELOPMENT OF CLASS 3 STUDENTS AT SDN 091320 RAYA TONGAH THROUGH APPRECIATION OF FABLES LITERATURE WORKS. In International Conference on Health Science, Green Economics, Educational Review and Technology (pp. 1-14).
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Jurnal Riset Manajemen Indonesia
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.